Status Akademin: Patrik Haginge

I del två av fyra i vår statusuppdatering kring akademin pratar vi med klubblegenden Patrik Haginge och inför i år PA19:s nye huvudtränare. Intervjun med "Hagge" gav en insyn i hans första tid tillbaka i ÖSK, om lärdomar och utmaningar samt en hel del mer om arbetet som huvudtränare i PA19. Du läser hela intervjun här under.

Hur har din första tid som huvudtränare för PA19 varit?
- Den har varit rolig, intressant och lärorik. Rolig för att jag trivs med spelare som vill saker till 100% och fortfarande har en stor ambition att bli riktigt bra spelare. Det är roligt när man ser att de tar till sig saker och utvecklas, då får man också mycket energi tillbaka. Intressant för att man har lärt sig mycket om sig själv och även andra när man jobbar så tätt som vi gör; det är allt från ledarskapsmässigt, individuellt och lagmässigt. Det är många olika individer och det tar ett tag att lära känna varandra samt vad som funkar bäst för alla. Man får tillåta sig att göra lite fel och jag är fortfarande långt ifrån att känna alla till 100%. Det är också lärorikt att det fotbollsmässigt inte alltid är svart och vitt även om vi spelar i de tröjorna. Det finns många olika varianter som man kan göra saker på, det finns egentligen inget rätt eller fel. Sen har man lärt sig vad man är bra och mindre bra på och jag har mycket kvar att lära så det gäller att balansera att göra det man är bäst på, samtidigt som man utvecklar det andra.

Det är många nya i akademin, hur har samarbetet funkat inledningsvis i organisationen?
- Neråt till Pontus i PA17 funkar det väldigt bra och vi har en konstant nästan daglig kommunikation om spelarrotationer, utveckling och spelsätt. Lite mindre är det med herrlaget nu den senaste tiden då deras trupp växt och inte behövt så många från oss i PA19 i träning, men det var lite mer under våren. Sen har vi också en ständig dialog och för oss i PA19 så är en viktig del i vårt arbete att förbereda spelarna för att vara redo för det nästa steget upp till a-lagsspel. Så då har jag försökt anpassa så mycket som man kan för att det ska vara ganska likt hur det ser ut i A-laget. Främst genom att titta vilka övningar de brukar genomföra så att när man kommer upp kan fokusera på sin egen prestation i stället för att lära sig övningar.

- Spelmässigt har vi ju också vissa riktlinjer som ska finnas med hos våra lag och som vi samt Samuel (Wowoah) trycker på, då inte sett till spelsystem utan snarare till grundläggande kunskaper och egenskaper som vi vill att spelarna ska kunna oavsett vilket lag dem spelar i. Till exempel kring försvarsspel och när vi tappar boll där instinkten att snabbt återerövra den ska finnas. Det är ett grundläggande beteende som spelare kommer ha nytta av oavsett vilket system, tränare eller lag man spelar i under sin karriär. Offensivt ska man våga spela bollen över linjer om möjligheten finns och vi vill vi bygga ett beteende där man söker dessa passningar först innan man gör något annat. Sen är det som sagt fria tyglar kring formationen och jag personligen tycker det är bra om spelare som kommer igenom akademin har testat på olika saker och får en spelintelligens där de kan behärska olika spelsätt samt formationer. Därför att det är så det ser ut i fotbollsvärlden; till exempel kan man ett år ha Pontus som tränare, nästa år är det mig och sedan Christian Järdler nästa år osv. Så en viktig del kring utvecklingen av spelare är att lära de och att öva på att lösa situationer själva, jobba mer på ett individuellt plan och kolla vad dem behöver för att bli mer kompletta utifrån de här riktlinjerna.

Hur svår är balansgången mellan att utveckla spelare individuellt kontra att göra resultat och prestera som lag?
- Ska jag vara helt ärlig så kommer resultatet för mig i tredje hand. Visst det är viktigt att lära sig att vinna men jag formar inte veckans träningar utifrån att laget ska vinna en match på söndagen. Det finns såklart inslag av det för man behöver lära sig att ta in taktik men jämför man med herrlaget som nästan varje dag i veckan går igenom hur nästa match ska vinnas så lägger jag cirka 30 minuter per vecka på motståndaren. I stället för att anpassa sig till varje lag så fokuserar vi på hur vi ska bli bättre och utvecklas individuellt och som lag. Vårt mål är att få fram varje spelares individuella kvalitéer så mycket som möjligt även om vi såklart vill vinna matcher också.

Baserat på detta hur skulle du summera PA19:s vårsäsongen?
- Det har gått både upp och ner, både individuellt och som lag. Laget har haft många toppar där vårt stora problem varit att vi släppt in för mycket mål. Sen är det för många saker som inte funkar i det grundläggande försvaret rent individuellt. Vi jobbar mycket med spelarnas förståelse i många av de grundläggande försvarsegenskaper som inte riktigt funnits på plats från tidigare. Sedan har vi också haft många spelare som individuellt haft jättebra toppar men även där en del dalar. Det svänger lite mer för yngre spelare vilket är naturligt. Dessutom är det så att vissa spelare har gått fram mycket medan vissa står och stampar lite.

Hur blickar ni framåt mot hösten och vilka detaljer tittar ni främst på nu?
- Det är en annan balansgång som vi jobbar med nu, eftersom det bara är 11 som får spela från start varje vecka. Det här är trots allt sista steget inför herrlaget och jag behöver vara lite hårdare i min prioritering kring vilka som ska spela för att främja deras chanser till a-lagsspel i framtiden. Det är en tuff uppgift då vissa får spela lite mindre men sådan är också fotbollen när man blir senior.

- Spelmässigt jobbar vi på likadant men har trappat upp träningarnas hårdhet. Där jag tycker att vi behöver öka träningsmängden lite till, speciellt här under sommaren när de inte har fotbollen i skolan. Sen gäller det att hitta rätt belastningsmängd som är bäst för deras utveckling och så att de inte blir övertränade eller drar på sig skador. Tillsammans med detta fortsätter vi att titta på deras individuella utveckling. Mycket fokus nu ligger på ledarskap och att de själva ska förstå samt lägga ner arbetet för att bli bättre på vissa detaljer. Träningarna på plan med laget är inte tillräckligt. De måste se andra matcher, sina egna matcher och analysera sin prestation. Sen ligger även laget där i bakgrunden och då arbetar vi på hur vi kan ta några steg uppåt för att kriga om en Allsvensk plats. Där det som sagt fortfarande är det försvarsmässiga vi behöver ta störst kliv på.

Vill du resonera kring någon utmaning som du tycker är speciellt svår i din nya roll?
- Det är att spelare födda 05 spelar sitt sista år i PA19 och redan nu börjar titta på vad man ska göra till nästa år. Dessutom att vissa redan har klart för sig att dem inte blir en del av A-truppen nästa år i kombination med vem man ska välja att spela i matcher, är en svår utmaning. Det blir ett dilemma över att välja mellan spelare där en är på väg ut eller någon som är längre bak i utvecklingen men yngre och som man kan jobba med över längre tid. Sedan är den mixen ur ett perspektiv där vi ska vinna serien inte optimal utan påverkar mycket hur det går i vissa matcher. Det är också en detalj som jag tycker vi behöver bli bättre på i ÖSK. Att har vi en större talang så ska vi pusha fram den lite tidigare. Jag tror att en av nycklarna för att få fram fler spelare till herrlaget är att fler underåriga flyttas upp tidigare och att vi inte bara följer ett mönster baserat på när man är född. Jag tror det gynnar spelaren lika mycket som klubben för med större utmaning kan man utvecklas snabbare. Samtidigt är också det svårt sett till att vi ska göra resultat i varje serie men individuellt sätt och för ÖSK i längden tror jag detta synsätt är viktigt. Då jag som sagt är inne på det som är bäst individuellt för spelarna och att varje individ ska utvecklas så mycket som möjligt.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908